الحلقه 16 لين بغضب وهي مسكه الشريط وبتقرب من مروه لين بغضب : انتي بتحطي حبوب منع الحمل في العصير بتعي انتي انتي ايه مريضه ايه الكره ال في قلبك دا طبعا لين كان صوتها عالي فوصل لسليم وعواطف وشروق ال قامو يجري بس قبل ما يدخله عليهم مروه شدت الشريط منها ورمته ورا خشب المطبخ بسرعه ولين كانت بتحاول تمنعها سليم بقلق : ايه يا لين حصل ايه لين بزعيق : اختك يا سليم دخلت لقيتها بتحط ليه حبوب منع الحمل في العصير مروه بخوف : دي كدابه هي مش عارفه تخلف لك حتت عيل وعاوزه تجيبها فينا احنا عواطف بغضب : بت انتي انت عاوزه تتبلي علينا وتجيبي عيبك فينا لين بغضب : عيبي ! ( وتبص ليها بغضب شديد) بقولك بنتك بتحط حبوب منع الحمل في العصير ورمت الشريط ورا هنا شد دي يا سليم هطلعه شدها معايه مروه بقلق : انا مكنش بحطلك حبوب زفت دا انا كنت بحط لشروق منوم عشان بتسهر وتزعجني لين بزعيق : الشريط الكان في ايدي ال رمتيه ورا دا كان منع حمل انا شوفته كويس و(تبص لسليم) لين بغضب : هو انت ساكت ليه يا سليم عواطف بسرعه قبل سليم ما يرد : ايه عاوزه يعمل ايه يصدقك ويكدب اخته وبعدين حتي لو بتحط اش عرفك انه ليكي لين بستهزاء : والله وهو مين في البيت هنا ممكن ياخد حبوب منع الحمل غيري عواطف وهي بتقرب علي لين بغضب وغل بس سليم مسك ايدها ووقفها قبل ما توصل للين عواطف بغضب : قطع لسانك انا بناتي اشرف من الشرف الدور والباقي عليكي انت النحدفتي علينا من اي دهيه ودخلتي بينا وفضلتي تلفي علي ابني لما اجوزك ودلوقتي عاوزه توقعي بنا وبينه لا عشتي ولا كنتي دا انت افعصك تحت رجلي لين بستهزاء وبرود : لا برافو بجد في ثانيه الموضوع اتقلب عليه وبقيت انا الغلطانه ممثله متازه بجد سليم بيبص للين ويزعق : لييييييين اكلمي عدل وشوفي بتقولي ايه وبتكلمي ازي دي امي لين بغضب وزعيق : انا ال اكلم عدل بقولك اختك بتحط حبوب منع الحمل في العصير ورمت الشريط ورا الزفته دي طيب زقها وشوف مين فينا الكداب مروه بتتصنع العياط وبدموع التمسيح : قولت دا منوم انت مبتفهميش حرام عليكي عاوزه تكرهي اخونا فينا ليه لين رحت بصه ليها ولسليم ال وقف مبيتحركش ورحت لكاس العصير مسكته واديته لسليم في ايده بغضب لين بغضب : اشرب يا سليم اشرب المنوم عشان تعرف تنام كويس ونشوف مفعول المنوم قوي قد ايه وخرجت من المطبخ قدمهم واخدت شونطها وهديها وطلعت لشقتها بغضب سليم بعد ما طلعت وسمع صوت الباب بيترزع عواطف بغضب : شايف الهنام ال جيبتها لينا بتزعق ليه وبترزع باب البيت شايف مجيبك سليم بحزن وضيق وهو بيبص لمروه : انا عارف ان لين مبتكدبش يا مروه وانه الحبوب كانت لمنع الحمل عواطف بغضب وزعيق : ايه يا سليم انت هتصدق مراتك وتمشي ورا كلامها سليم بغضب : ايوه يا ماما ايوه هصدقها ولو حركت المطبخ هطلع الشريط زي ما هي قالت عشان مراتي مبتكدبش وبنتك بتكرهني وبتكره مراتي بس ليه انا عملتلك ايه دا انا اخوكي عواطف بعصبيه : والله عال يابن بطني مراتك تغلط فينا وتكلم في شرف اخواتك وتقف تزعق في وشي وانت سيبها تطلع فوق وال تكلم ولا تديها قلمين وتقولها بتكلمي امي كده ازي لا ووقف تتخانق معنا احنا وتصدق افتري مراتك علي اخوتك يا خسارة التربيه والتعب ا ضياع شبابك يا عواطف سليم بص ليهم بحزن وضيق ولف عشان يخرج لقي شروق وقفه قدم المطبخ ودموعها نزله رح ابتسم لها بحزن وسيبهم وطالع وفتح باب الشقه لقي لين قعده علي الانتريه وشكلها في منتهي الغضب والعصبيه سليم قعد قدمها هو كمان سليم بضيق : ممكن نتكلم لين بغضب : احنا لازم نتكلم يا سليم بس المره دي انا ال هتكلم احنا بقلنا سنه كل مره انا بسمعك وكل مره بقول حاضر المره دي بليز اسمعني انت انا مش هقولك نسيب البيت هنا ونعيش في مكان تاني سليم بضيق شديد وزعيق : وانا مش هعمل كده اصلا حتي لو قولتي لين بزعيق : وانا مش هطلوبه مع ان دا من حقي يا سليم بعض كل ال بيحصل بس انا بقي هستقل بحياتي سليم بعدم فهم : يعني ايه تستقلي بحياتك لين وهي وقفه في وشه وبغضب : يعني هعيش هنا في بيتي هاكل واشرب واطبخ في شقتي هنا انا من ساعه ما تجوزت ما دخلتش مطبخي اعمل حاجه غير اني اشرب مايه انا هعيش في بيتي يا سليم زي اي زوجه انا مش هنزل اقعد تحت ولا اكل تحت انا هعمل اكلي في بيتي وهنزل اطمن عليهم بس عشان ارضي ربنا وارضيك بس مش زي الاول و افضل طول اليوم تحت وطلع علي النوم سليم بغضب : انا مش موافق يا لين وانسي ان دا يحصل مش عشان مشكله صغيره نقلب حياتنا لين بتصميم : انا مش بقلبها انا بعدلها يا سليم من يقول لني عروسه جديده مش عارفه البس برحتي في ييتي لجوزي ودا عشان انت منعتني البس حاجه قصيره او عريان لازم كم وطويل مين يقول اني معرفش اتكلم ولا شوف جوزي غير وقت النوم معرش اخرج ولا اتفسح وال اروح مكان انا وهو كل دا استحملته وسكت لكن لما القي ان المشاكل بنا هتكبر يبقي كده لا ستوب لازم اعدل حياتي بقي وعيش مظبوط زي اي زوجين لاني مش عاوزه اخسرك سليم بغضب وزعيق : انا مش موافق يا لين وانا فضل زي ما انا وحياتي مش هغيرها لين بتصله بصدمه : برحتك يا سليم وتقوم وتسيبه وتدخل تغير هدومها ويدخل الاوضه بس هي تطلع وتسيبه وتروح مرسمها وتفضل فيه طول اليل ترسم وسليم يفضل طول اليل صاحي مش عارف ينام من غيرها لحد ما تعب ونام مع طلوع الشمس وهي فضلت ترسم وتحاول تهدي بس معرفتش والصبح سليم صحي بدري جدا لوحده من غير ما حد يصحيه واخد شور وغير وصلي ولبس لشغل وخرج يشوف لين فين لقيها وقفه في المطبخ لبسه برموده سوده في بينك وبدي بنك شعرها مفرود علي ظهرها وكانت مديه ظهرها فوقف سند علي الباب ولين حست بيه وهو وقف بس طنشت سليم بشوق : صباح الخير لين من غير ما تبص عليه : صباح النور سليم يقرب منها ويقف يشم شعرها فهي لاول مره من 8 شهور متنامش في حضنه سليم يتنهد بحب : بتعملي ايه لين بزعل : فطار ونسكافيه سليم بحزن :برده مصممه لين بتصميم : ايوه واخدت الطبق والنسكافيه وخرجت علي السفره خرج ورها ووقف جمبها سليم : يا لين انت كده هتكبري الموضوع انتي عارفه ان ماما مبتعرفش تاكل من غيري لين سابت الاكل وسكتت شويه وبعدين قالت لين : وانا محتاجه اهدي يا سليم بليز سبني برحتي لحد ما اهدي سليم يبتسم ويعقد قدمها وياخد النسكافيه بتعها بتبص ليه تلقي بصص عليها وسرحان ومبتسم رحت مبتسمه وخدت سندويتشا من الطبق وادتهاله فاخده منها وهو مبتسم وقطم منه سليم : نزله الكليه لين : تؤ معنديش حاجه مهمه النهارده بس هروح عند ماما قعد معها سليم يحس بضيق ويفتكر امبارح رامي وازي ساب شغله وجي عشان عيد ميلادها مخصوص ونظرته وهو بيديها الهديه فلغيره تجننه سليم بضيق : طيب ما تستني ونروح بليل سوا لين ابتسمت وتتنهد : حاضر يا سليم هستناك سليم يفرح اوي انها معترضتش ووافقت بس هي مكنتش حبه تروح وهي مضايقه لانها عارفه ان بابها ومامتها هيحسه بيها وهي مكنتش عاوزه حد يعرف سليم ببتسامه : عارفه بفكر اعمل تغير في الشقه هنا لين بستغراب : تغير ايه سليم يقرب منها ويبص في عينها : اكسر اوضه المرسم ولغيها خالص عشان تبطلي تستخبي فيها وتستخبي في حضني وبس لين ابتسمت وحطت ايدها علي خدها وهي بص ليه وسكته سليم بحب : انا بقول اكلمهم واخد اجازه النهارده وقعد معكي لين تضحك بصوه وتقوم وقفه ووخدها من ايده للباب وتفتحه لين : علي الشغل وبطل دلع سليم يلف ليها ويبوس جبينها : حاضر بحبك لين : وانا كمان وينزل سليم ويدخل عند مامته سليم : صباح الخير عواطف وشروق : صباح النور عواطف بحب : دا انا كنت لسه طلعه اصحيك يا حبيبي ويعقد معهم علي الفطار وهو ساكت عواطف : مال شكلك عمل كده انت منمتش وال ايه سليم : لا نمت الحمد الله عواطف بضيق : انت لسه مصدق ان اختك سليم قطع كلامها : ماما قفلي علي الموضوع دا ويقوم من علي الاكل عواطف : انت مفطرتش سليم اكلت الحمد الله انا هامشي عاوزين حاجه عواطف :عاوز تتغدا ايه يا حبيبي اعمله ليك سليم وهو ماشي : لين هتعمل غدا فوق وهتغدا معها ويخرج عواطف تنصدم من كلامه وتحس ان مايه ساقعه وقعت علي راسها بس شروق تنبسط اوي بس تهرب بسرعه علي كليتها قبل ما عواطف تطلع غضبها فيها عواطف ل مروه : قومي اتصلي علي سلوي بسرعه وعند لين فوق بعد ما نزل سليم ووهي قعده ومشغله ال لاب ومخنوقه فقررت تبعت رساله لشوشو ( انتي صاحيه اتصل ) واول ما المسيتج وصلت اتصلت بيها شوشو علي الاسكاي بي لين : صباح الخير يا ام ياسين ( شوشو ولدت من 15 يوم وجابت ياسين ) شوشو بزعل : مالكيش دعوي بياسين عشان هو زعلان منك لين ببتسامه : انتي لسه زعلانه يا شوشو طيب والله غصب عني انت ولدتي ايام امتحانات وبابي ومامي كانو نزلين عشان سيلا وبعدين انا هعرف اصالح يويو حبيبي بس اطلعي انتي منها شوشو :لما نشوف هتيجي امتي ونشوفك احسن الجواز خدك منا لين تبتسم بحزن فشوشو تحس بيها شوشو : ايش بكي لين فيك شيء لين بتنهيدا : هحكيلك يا شوشو بس وعد ما حدش هيعرف غيرك شوشو بقلق : وعد يا لين احكي قلقتيني لين حكيت لشوشو كل الحصل من وقت ما اتجوزت ومعملت عواطف ومروه ليها والحصل امبارح من مروه شوشو بصدمه وغضب : وانتي سكته كل دا ليش وازي امبارح تسكتي وكيف قبلت سكوت سليم وما رحتي بيت اهلك لين بضيق : انا لما اتجوزت كنت عارفه انه هيبقي صعب اني اكسب حبهم وثقتها لكن مكنتش ممكن اتخيل انها توصل للاهانه وتجريح واخر شيء الحصل امبارح شوشو : وازي تقبلي وازي سليم يصدقها لاخته وبده يضل جلس عندهم وانتي تتصالحيه معه الصبح انا مش فهمكي لين لين بهدوء : امبارح انا كنت غضبانه ومضايقه وفعلا كنت بفكر اروح لاهلي الصبح بس لما هديت و قعدت وفكرت لقيت ان صدمت سليم كانت اكبر مني وعشان كده سكت الحصل دا يجرحه هو اكتر مني والمقصود بيه هو مش انا شوشو : ازي دا لين : احساسه ان اخته بتكرهو و مش عاوزه يكون عنده ولاد وانها تلف لتؤذي وتمنع انه يخلف الجرح جيه ليه من اخته ال هي المفروض اقرب الناس ليه انا لما حاولت احط نفسي مكانه واتخيل سيلا تؤذيني او تكرهني صدقيني مقدرتش استحمل حتي التفكير لكن هو عاش دا وشايف اخته بتؤذيه امبارح سكوت سليم كان من صدمته وانه يحاول يصدقها عشان صعب فعلا يتخيل ان اخته تعمل كده فيه شوشو : اكيد امه العقربه هاد متفقه معها لين : تؤ ماظنش دا هي نفسها تشوف طفل لسليم والفتره الفاتت كل خناقه معايه انها عاوزه حفيد شوشو : وليش مروه تعمل كده معكم لين : مروه مش طبيعيه عندها حاله نفسيه وحب مامتها لسليم خلها هي بتحب تضايقه وتؤذيه دا لو مكنتش فعلا بتكرهو مروه الفرق بينها هي وسليم سنتين وواضح ان مامتها كانت حبه واهتمامها بي سليم وبس في الوقت ال مروه كانت محتاجها فيه زي سليم فكرهتو شوشو : اعوذ بالله طيب ليه شروق مش كده متلها لين : ومين قالك كده شروق جوها جرح بس مش من سليم جرحها من مامتها هي بتحب سليم لانه هو الكان بيهتم بيها وهي صغيره ودا عوضها الفرق 7 سنين بين سليم وشروق فكان فاهم وحبها عشان اخته الصغيره لكن مروه كانت طفله زيه كبرت شايفه وخد كل حاجه كل الاهتمام كل الحب بقيت تحب تضايقه وتحرمه هي من ال بيحبه شوشو بضحك : ايه مستشفي المجنين ال عيشها فيها دي طيب وانت ليه بقي عاوزه تفضلي فوق وانتي بتقولي ان حماتك ملهاش علاقه بلعملته مروه لين تتنهد : لان تصرفتها معايه بدات تأثر فيه يا شوشو وبقيت اضيق وغضبي بيظهر وبزعل من سليم وازعله لما بيسكت مع اني مبعرفوش ال تصرفات ال بتعملها معايه عشان عارفه انها امه فصعب يقف قدمها بس انا انسانه مش ملاك ومتعودتش ان حد يعملني كده واسكت و بقيت تأثر ورد و كده المشكل هتبقي بيني انا وسليم كتير وهتكبر لو فضلت طول الوقت قدمها واسمع اهانتها وتجرحه والبتعمله فيه عشان تبعدني عن سليم شوشو : والله ما عرفه اقولك ايه يا لين انتي ناويه تعملي ايه طيب لين بتنهيده : هفضل بعيد شويه لحد ما الامور تهدي وارجع احاول معها تاني ويمكن هي الفتره دي تقبل وجودي في حياه سليم انا كلمتك يا شوشو لاني كنت عاوزه اخرج الجويه افكر بصوه عالي ومقدرش اتكلم مع اهلي مش عاوزه ازعلهم ولا يشيله همي ومش هيقبله اني افضل عيشه هنا وبعدين سليم كان اختياري يا شوشو فلازم احل مشكلي لوحدي وهم يفضله مطمني عليه شوشو : فهمتك حبيبتي انا معكي يا لين ومش لوحدك وعلي طول احكيلي حبيبتي ومتحطيش جوكي وهو نفكر سوا ونشوف حل سوا لين ببتسامه : ربنا يخليكي ليه يا شوشو ويفضله يتكلمه فتره في موضيع كتير وعند عواطف سلوي جت وعرفت الحصل واكتشاف لين لحبوب ال بتتحط في العصير سلوي بستغرب : وعرفت وسكتت ومرحتش لابوها عواطف : ااه ياختي انا قولت دي بقي الهتخليها تزعل وتسيب البيت وهتقوله يا انا يا هم وساعتها ابني هيخترني انا عرفه بس العقربه فضلت ياختي قعده ووهو خارج الصبح يقولي انها هتعمل اكل و انه هياكل فوق في شقته سلوي بضيق : البت دي مطلعتش سهله ابدا انا كنت فكرها مش هتستحمل وهتجري تشكي لابوها وامها وهم مش بيستحمله عليها الهواء وهيطلقها دي طول عمرها مدلعها بس البت ولا بتقولهم كلمه وعملين يتكلمه علي السعاده الهي فيها عواطف بغيظ : والعمل يا سلوي هسيبها تاخد الواد الحيلتي وافضل قعده اتفرج كده ياريتني مع سمعت كلامك ووقفت علي جوزه منها من الاول سلوي بخبث : استني بس لسه الحرب مخلصتش بس المهم دلوقتي اوعي ابنك يعرف ان ليكي دخل بموضوع الحبوب او انك كنتي تعرفي عنه اي حاجه هي مروه الانكشفت دلوقتي فانتي بقي اعمل انك عرفتي الحقيقه وان البت مراته مكدبتش وانك مسكتي مروه بهدلتيها واهدي عليها يومين لحد لما ترجع تنزل عندك تاني لحد ما نشوفلها سكه تانيه عواطف : انا البت دي مش عاوزها في بيتي لازم في اقرب وقت تكون مطلقه وتغور من هنا سلوي : بصي انتي لما يجي سليم اطلعي معه ال يعني ايه بتتعذرلها وبتعتبيها انها برده اتكلمت في سمعه بناتك وغلطيها قدمه يبقي انت عدك العيب قدم ابنك وهي مش هتعرف تكلم عواطف : طيب وبعدها واعمل ايه اسيبها قعده تاكل عقل الواد سلوي : هتفضل تعمليها زي ما كنت واكتر بس هنزود بقي ان نلعب في دماغ ابنك عشان هو كمان يتغير من ناحيتها لان واضح ان ال مصبرها حب ابنك ودلعه ليها بس لما يقلب عليها هيبقي نكد فوق وتحت ومش هتستحمل عواطف : هنلعب في دماغه ازي ياختي دا مش شايف حد غيرها والبت طول النهار لبسه ومتزوقها حتي بعد ما ممنعها تلبس العريان والقصير بتلبس لبس يهبل اجدعها راجل سلوي بمكر وخبث : ابنك بيغير عليها اوي بشوف عينه لما بتيجي عندنا وهي بتكلم سالم ابني بيغير جد ا وبيولع بقي ويبقي عنيه بطلع نار لما بتكلم رامي اصل الواد رامي كمان كان بيحبها طول عمره وكان هيموت ويتجوزها وشكل ابنك عارف مشاعره ليها احنا بقي نشتغل علي الغيره لحد ما يشك فيها وينكد عليها وساعتها ال حب ال مصبرها هيروح وهي مش هتستحمل شكه فيه ودي بقي ال هتكسرها عواطف : فعلا انا شوفته يوم عيد ميلادها كان مبسوط لحد اوي ما جيه رامي وديها الهديه وكلمها وضحكه معها ساعتها قلب واتعصب وقال مصدع وعاوز يروح وخدنا ومشي سلوي : اهو هو دا ال تولع بيه ما بنهم بس المهم ان يكون من غير ما يحس انك قصده تخليه يغير من رامي وتنتهي المؤامره التانيه والخطه البديله تفتكره هتنجح المره دا ووصل سليم من الشغل وكانت لين طول اليوم بتجهز البيت وتعمل اكل وكانت مبسوطه جدا دخل سليم عند عواطف قبل ما يطلع شقته سليم : سلام عليكم يا ماما عواطف بضيق : وعليكم السلام تعال يا سليم عاوزك سليم وهو بيعقد : خير يا ماما عواطف : انا جيبت فتحيه النهارده وخليتها تزوق المطبخ وطلعت الشريط دا ( مدته ليه شريط حبوب منع الحنل ناقص منه حبيتين اتنين بس) لين كان عندها وانا مسكت اختك كلتها بسناني ولولي فتحيه حاشت عنها كانت طلعت روحها في ايدي سليم بحزن : انا كنت عارف ان لين مبتكدبش بس كان جويه حاجه بتتمنه يكون في حاجه غلط هي فهمتها وان اختي متعملش فيه وفي مراتي كده هي ليه بتعمل كده فيه بتكرهني ليه عواطف : لا طبعا مش بتكرهك دا انت اخوها الوحيد بس ال ايه بتهزر وبضايق في لين غيرانه عليك انت وشروق منها بتقول خدتكم انت عارف الاخت بتغير علي اخواتها ومروه ملهاش اصحاب وانتم ال ليها بس هي بتقول انها حطت حبيتين اتنين بس واهو الشريط قدمك بص يا سليم انا عاوزك تهتم بخواتك برده يا حبيبي هم ملهومش غيرك ومروه كبرت بقيت 25 ولسه لا اتخطبت ودا هتلقيه مأثر وهي شايفه الاصغر منها متجوزه وبتدلع اخر دلع سليم : حاضر يا ماما وربنا يرزقها ابن الحلال عواطف : يارب عموما انا كنت مستنيك عشان اطلع اصلح مراتك يلا نطلع سوا سليم بفرحه : بجد يا ماما هتطلعي تصلحيها عواطف بضيق : اعمل ايه كله عشان خاطر عيونك يا حبيبي انا عاوزه ايه غير رحتك وسعادتك وانك تفضل في حضني وقدم عنيه سليم يقوم ييوس راسها : ربنا يخليكي ليه يا عطوفه يا عسل ويطلع سليم وعواطف ويفتح الباب سليم : تعالي يا ماما اتفضلي لين يالين لين تيجي من المطبخ وهي لبسه هوت شورت جينز و بدي كب اسود لين : انت جيت يا حبيبي وتتفاجاء بوجود عواطف قدمها سليم : تعالي يا لين ماما عاوزكي لين ببتسامه : ازي حضرتك يا طنط نورتي عواطف بضيق : دا نورك اقعدي عاوزكي فتعقد ويقعد قدمها سليم وهي بتبصله بس شايفه في عنه نظره رجاء عواطف : انا طلعه عشان اقولك حقك عليه انا عرفت ال مروه عملته وانك كان عندك حق متزعليش هي بس غيرانه علي خوها وقالت تضايقك وهم كانو حبيتين اتنين بس الحطيتهم بس انا كمان زعلانه منك ما انا هقول ال ليه وال عليه مكنش يصح تكلمي في سمعه بناتي لين بستغراب : انا متكلمتش في سمعة حد يا طنط وال جيبت سيرتهم حضرتك عاوزه تفهمي غلط وتغلطيني وبعدين انا اول ما شوفتها قولت انتي بتحطي الحبوب ليه في العصير وقولت كده اول ما دخلتو انتم ما شكتش في لحظه ان الحبوب لحد تاني عواطف بخبث : هو انا يا سليم لما سالتها قدمك اش عرفك انه ليكي رحت ضحكه بتريقه وقالت وهو مين فيهم هياخد الحبوب لين : ايوه لان انا والوحيده المتجوزه في البيت فاكيد هتكون ليه مش لحد فيهم عواطف : انتي بتعيري البناتي عشان متحوزش لحد دلوقتي لين بغضب : هو حضرتك ليه عاوزه تغلطيني وبس سليم بيهدي : لين ماما خالص احنا هنقفل علي الموضوع دا ونناساه وبعدين ماما اهو طلعه لعندك تصالحك يا لينو عواطف : اه انتي زي بنتي وانا امك وطلعتلك لعندك ايه مش هتعملي خاطر لدا لين : لا ازي يا طنط حضرتك لهنا حاجه كبير وخالص انا مش زعلانه عواطف : طب قومه يلا ننزل عشان نتغدا لين : انا عملت الغدا خليكي حضرتك اتغدي معنا النهارده سليم : ايوه يا ماما اتغدي معنا انتي النهارده وهو عشان تشوفي لين بتعرف تطبخ وال لا عواطف بضيق : طب واخواتك هسيبهم يتغدو لوحدهم لين : لا طبعا انا هتصل بشروق تيجي من الكليه علي هنا وسليم ينزل يجيب مروه ويصالحها وفعلا يتجمعه عند لين ويتغدا في جو من التوتر بس ينتهي بسلام ويرجعه تاني لتجمع في بيت عواطف بس لين كانت طول الوقت مشغوله في شغلها في شركه بابها ال بداءت فيه بس عن طريق النت وامير بترسم الديكور وهم ينفذه وانشغلت في مذكرتها عشان الامتحانات وفات شهر الامتحانات علي خير واخر يوم في الامتحانات لين قالت لسليم انها هتخلص امتحان وهتروح لمامتها تطمن علي سيلا ال علي وش ولاده توصل لين بعربيتها قدم البيت مع وصول رامي في نفس الوقت رامي ببتسامه : لين وشك وال القمر بقالك كتير مش ظاهره من يوم عيد ميلادك مشفتكيش لين برقه : ازيك يا رامي الامتحانات كنت مشغوله فيها بس الحمد الله خلصت كنت طول الوقت بعمل مشريع وابحاث وملخصات وال الدكتورها والله ( وتضحك هي ورامي) رامي : ربنا يوفقك وعقبال ما تحضري الدكتورها فعلا انا عارف انك مش هتتنزلي عن الحلم دا ابدا لين ببتسامه : ان شاء الله ادعيلي انت بس رامي : روحي يا لين يا بنت مني تكسب وتربحي ومن خطوه لخطوه تنجحي لين تضحك اوي علي تقليد رامي ل داد زينب لين : لسه بتقلدها حلو بس عارف هدخل اخليها تعاقبك زي زمان وتدخل وهي بتضحك وتهزر وهو ورها بيجري رامي بقلق : لا مافيناش من هزار تقيل يا لين ال داد زينب اوعي تقوليلها انا مش حمل فتة العسل بتعاتها ويدخله وهم بيهزره ويضحكه بس مكنوش يعرفه ان في حد بيتمني ليهم الشر شايفهم طبعا اتصلت بعواطف وادتها الاخبار ال توصلها لسليم بطريقتها الخاصه ولين تدخل وتسلم علي الكل وتعقد مع سيلا ورشا وسميه وسها يهزره ويضحكه علي سيلا ال بقيت شبه البلونه وبجي سليم ويروح ويدخل عند عواطف البيت سليم : سلام عليكم عواطف : وعليكم السلام ازيك يا حبيبي سليم : الحمد الله قعده لوحدك ليه فين البنات عواطف : مروه بتشوف الاكل و شروق رجعت من الامتحان نامت سليم : ولين فين عواطف : عند جددتها شوفتها من البلكونه وانا بنشر الغسيل كانت جيه هي والدكتور رامي وعملين يضحكه سوا ودخله هم الاتنين ولو مكنش شوفتها كان زماني فضلت قلقانه عليه وقول هي راحت فين طبعا سليم ولع وكل السمعه انها جيه مع رامي وبيضحكه رح قايم بسرعه وخرج وعواطف تبتسم بشر وعند الجده يخبط سليم وهو مضايق ايمان : اهلا يا سليم اتفضل سليم بيداري ضيقه : متشكر يا مدام ايمان ازيك وازي فاروق ايمان : بخير الحمد الله وتخرج سناء : مين يا ايمو سليم اهلا يا حبيبي اتفضل وقف ليه سليم كان اضايق اكتر لانه سامع صوت اغاني عاليه وضحك لين وهي طبعا بتضحك مع البنات بس هو مش سامع غيرها ويدخل عند الجده ومني وسلوي ويسلم علي الكل ويعقد معهم سليم بضيق بيدريه : وازي رامي يا طنط سناء هو فين بقالي كتير مشفتوش سناء ببتسامه : لسه طلع ينام من شويه مموت نفسه في الشغل يا سليم احنا كمان ما بنشفوش في البيت والله سلوي بخبث : اه والله دا ما بيجيش بدري خالص بقاله كتير المره الوحيده الجيه بدري فيها يوم عيد ميلاد لين وهو النهارده كمان جيه بدري بيتعب نفسه اوي في الشغل متجوزيه يا سناء سناء : مش راضي والله يا سلوي وكل ما نتكلم معه يزعل ويتخانق ويقولي مش هتجوز طبعا سليم بيسمع وغيرته تزيد وضيقه كمان لما كان هيولع سليم بضيق : ممكن يا طنط مني تنادي علي لين عشان نروح مني : تروح فين اقعدو اتغدا معنا انتم بقالكم كتير مجتوش بسبب امتحانات لين خليكم معنا بقي النهارده الجده : شويه و الكل يجي ونحط الغدا ونتغدا سوا كلنا سليم : معلش مره تانيه احسن انا رجع تعبان ولين بقالها فتره منامتش فترتاح شويه هي كمان مني : خالص نستناكم بكرا تقضي اليوم معنا هروح انادي لين وتروح مني للبنات وتنادي لين وتعرفه ان سليم بره وتخرج مبسوطه وبتضحك لين : اهلا يا حبيبي جيت امتي سليم : من شويه وجيت اخدك يلا عشان تعبان اوي لين : اوكي يا حبيبي وتسلم عليهم وتمشي وسليم ساكت ومضايق وبعد ما خرجه لين : مالك يا سليم في حاجه سليم بعصبيه وهو مسك ايدها وبيشدها : لينا بيت هنتكلم فيه مش هنتكلم في الشارع يا هانم لين تستغرب ومش فهمه ايه المضايقه كده ويدخله وهو بيشدها ويطلع علي شقته علي طول ولين معه ويدخله ويرزع الباب سليم بغضب: انتي ايه الجبك مع رامي وقبلتيه فين وليه لين ستغراب : ومين قالك اني جايه مع رامي سليم بعصبيه : لين متكدبيش انتي ولسه هيكمل لين وقفت بغضب وزعيق لين بغضب : انا مبكدبش يا سليم وانت عارف كده كويس والوصلك الكلام دا هو الكداب سليم بزعيق زيها : انتي جيه معه و دخله انتي وهو سوا البيت عند مامتك ورحت اجيبك لقيتك عمله تضحكي وترقصي وهو هناك وال اكنك واحده متجوزه وليها راجل لين بصدمه : انا كنت برقص مع اختي وبنات عمامي و مافيش رجل كان موجود في الشقه كلها حتي عمامي وانت جيت بنفسك وشوفت ان الكل كان ستات سليم بغضب : لا رامي كان موجود لين بغضب اكتر : كان موجود فين يا سليم رامي مكنش في الشقه عند ناناه وبعدين انت ايه مشكلتك كل ما تكلمني تقولي رامي رامي رامي قولتلك 100 مره رامي اخويه مينفعش تغير منه سليم بغضب : وانا قولتلك هو مش اخوكي وكان عاوز يتحوزك لين بزعيق : كان انت قولتها كان ودلوقتي انا اتجوزتك انت ومن يوم ما اتجوزتك وهو مفكرش حتي يبص ليه بنظره غير اني اخته سليم بغضب : وانا مش عاوزه يبص ليك خالص لا اخته ولا مش اخته مش عاوزه يبصلك مش عاوز ه يكلمك وال ليه دعوي بيكي نهائي لين بغضب : رامي ابن عمي يا سليم وانا مش هخسر اهلي اهلي خط احمر يا سليم مش هسمح انك تبعدني عنهم سليم بضيق : يا سلا يعني بتبعيني عشان مش عاوزه تخسري رامي لين بغضب : ابيعك ! انت عاوز ايه دلوقتي يا سليم ايه الحل اليريحك عشان انا زهقت سليم بضيق :ما فيش مروح هناك تاني من غيري يا لين عاوزه تروحي كل يوم نروح بس انا وانت سوا لوحدك لا لين بستهزاء : دا الهيريحك يا سليم حاضر مش هروح من غيرك وقامت وسابته دخله الاوضه واخدت شور وغيرت ورحت عشان تنام سليم بضيق : انت هتعملي ايه لين وهي بتعقد وتبصله : هنام يا تري مسموحلي و ال لا سليم بضيق : اتكلمي عدل يا لين وبعدين انتي لسه مردتيش عليه كنت جيه مع رامي ازي وتقابلتم فين لين بغضب : روح اسال البلغك يا سليم هو شاف ايه بظبط ورحت نايمه علي السرير وهي حبسه دموعها وفضله فتره الحياه بنهم متوتره وكل ما يروحه عند جددتها ويشوفه رامي لازم سليم يرجع يتخانق وغيرته بقيت زياده ولين بتحاول ترجع الامور هاديه بس عواطف وسلوي بيشعلها كل شويها ويخيه يغير . سيلا ولدت وجابت يوسف وكان الكل فرحان ومبسوط بيه جدا وعمله ليه اجمل سبوع جمعه فيه الكل مني وفؤاد فضله شهر بعد ولاده سيلا وسافره ويمر شهور والوضع زي ما هو ايام بتكون حب وسعاده بين لين وسليم وايام بتكون مشاكل بسبب غيره سليم الزياده وشكه ال بداء يتزرع جوه ومر سنه كمان و جي عريس لشروق وافقت واتخطبت وهتجوز وهتسافر مع جوزها لين فرحت جدا لشروق وبداء يجهزه ولين كانت بتحس بتعب بس كانت مشغوله مع شروق وافتكرته ارهاق من المذاكره والشغل وتجهيز مع شروق وفي بيت سيلا ولين رحت تشوف يوسف ال بقي عنده سنه و7 شهور وبيحب لين جدا ومتعلق بيها سيلا : الواد دا كل ما يشوفك ينسي اني امه ويفضل يلعب ويبوس فيكي دا مبيعملش معايه كده لين وهي شيله وعمله تلعبه : انا اصلا مستنياكي تخلصي رضعته وهاخده منك علي طول سيلا : لا خديه من دلوقتي وسبوني نام انا نسيت طعم النوم لين وهي بتلعب مع يوسف وبتاكله شكولاته بهدلها هدومها ووشها بايده وهو عمل يضحك لين بغيظ : اووووف كده يا يويو كل مره تعملها فيه وانزل متبهدله بسببك سيلا تضحك : احسن عشان تبطلي تجبيله شكولاته وانا لا هاتيه وقومي اغسلي هدومك ووهي قايمه حاست بدوخه وكانت هتقع فقعدت تاني سيلا جريت عليه : مالك يا لين فيكي ايه يا حبيبتي لين : مافيش دوخت بس متقلقيش خالص رحت الدوخه سيلا تعقد جمبها بفرحه : هو حصل وال ايه والله شكله حصل انتي اخر مره جاتلك امتي لين بداءت تفهم سيلا : متاخره اسبوع تقريبا بس عادي هي ساعات بتعمل كده معايه من التوتر سيلا بضحك : لا المردي شكلك حامل والله انا حسه قومي ننزل نعمل تحليل لين : تقومي فين خليكي هنا بابنك ياختي وانا مروحه هفوت علي المعمل اعمل تحليل واكلمك سيلا : بس تعرفي وتقوليلي علي طول قبل اي حد لين ببتسامه : بس بشرط لو طلع ان شاء الله فيه بيبي متقوليش لاي حد ابدا سيلا بتصنع الحزن : ليه دا انا ممكن اموت لو مقولتش لين ببتسامه : سيلا عيد جوزي بعد اسبوع ولو انا فعلا حامل عاوزه اعملها مفاجاه لسليم وتبقي هديتي ليه وكمان فرح شروق فضله يومين وانا مش عاوزه حد يسرق فرحتها ولو سليم وطنط عرفه هيفرحه وينس شروق وانا عاوزه تحس ان مامتها فرحانه بيها هي وبتحبها وبعدين دا لو طلع احنا عملين نخطط ولسه مافيش حاجه ظاهره سيلا : ان شاء الله حبيبتي هيطلع حمل انا متاكده يلا قومي اغسلي هدومك وانزلي اعملي التحليل وطمنيني وتنزل لين وتروح للمعمل وهي طول الطريق بتدعي ربنا فلبيبي دا هو ال هيرجع يقرب بينها هي وسليم وينهي اي خلاف موجود وحماتها هتحبها لما تجيبلها حفيد وتعمل التحليل وتطلع الناتيجه ولين تطلع حامل وتفرح جدا وتكلم سيلا لين ودموعها نزله بفرحه : انا حامل يا سيلا الحمد الله حامل سيلا وهي فرحانه لاخوتها : حبيبتي يا لين الف مبروك طب مالك بس بتعيط ليه اهدي لين بفرحه : كان نفسي اوي في البيبي دا من زمان يا سيلا نفسي افرح سليم اوي ويكون ليه طفل منه سيلا :ربنا يكملك بخير يا حبيبتي ويفرحك دايما لين : سيلا انت وعدتيني مش هتقولي لحد حتي مامي عشان خاطري يا سيلا سيلا : حاضر يا حبيبتي هسيبك تعيشي فرحتك زي ما تحبي المهم تكوني مبسوطه وفرحانه وتقفل لين وهي طايره من الفرحه وتروح البيت وتكون مبسوطه اوي لدرجه ان حماته فضلت تضايق فيها قدم قريبهم ال في البيت عشان فرح شروق بس هي مشغلتش بالها بحد غير بفرحتها وكبرت دماغها منها وبقيت تعامل الضيوف بفرحه وسعاده وكل الضيوف حبها جدا وشكره في اخلقها وجملها واستحمالها لحامتها وعميلها ويوم فرح شروق كانت جميله ورقيقه وفرحانه اوي ولين كان جمالها خاطف للعيون بفستانها الاسمر وشعرها الطويل الناعم والفرحه الموجوده علي وشها فلحمل وفرحتها بيه زوده جماله جدا لدرجه ان فيه كتير ساله هي مين وفي ال كانت عاوزه تخطبها وفيه العاوز عنوان اهلها وكل دا وصل لسليم ال كان هيتجنن من كل اليقرب منه من عمامه اومن عيلته ويهزره معه ويضحكه ويقولله مراتك بتتخطب وهتتخطف منك ويضحكه وسليم كان دا بيزيده نار ويولع وانتهي الفرح وسافرت شروق مع عريسها من الفرح للمطار ورجعه كله البيت سليم مضايق ومخنوق ولين بتحاول تهديه بس مقالتش ليه علي حاملها مستنيه عيد جوزهم وبترتب ليها وبعد فرح شروق بيوم ووهم قعدين مع عواطف ومروه عواطف : بص بقي يا سليم انا عاوزك تنزل تعقد هنا معايه في الشقه علي طول وتنام في اوضتك وممكن تفتح عليه اوضه شروق لو تحب انا واختك لوحدينا دلوقتي و خايفين وانت لازم تفضل وسطينا لين استغربت من البتقوله وبصت ليها بصدمه عواطف بغضب : بتبصي ليه كده ليه مش عجبك كلامي يا ست لين لين : لا ابدا يا طنط بس اصله غريبه شويه هي يعني شروق المكنتش بتخليكم تخافو وبعدين ما احنا طول اليوم هنا معكم ووسطكم عواطف بزعيق : لا وتنامو كمان هنا ( وتبصلها بتريقه) ومتخافيش ياختي محدش هيضيق وال انتي عشان تفضلي طول الوقت مسكه التلفون ونت وتضحكي برحتك ومحدش يسالك بتعمل ايه لين ابتسمت بستهزاء وقامت وسابتهم وخرجت الجنينه هي متاكده ان سليم مش هيوافق علي طلبها ومش عاوزه تعاند في عواطف وتعمل مشكله وقالت تسيبها منها لسليم بس متعرفش ان كلام عواطف بيزود الشك جوه سليم سليم بضيق : ايه يا ماما البتقوليه دا هي مقالتش حاجه هي بتسال مروه بخبث : لا هي عاوزه وتعيش هنا في الشقه معنل و تفضل برحته وعلي مزاجها دا انت بتخرج من هنا وهي تطلع علي فوق ويفضل تلفونهه مشغول مشغول دا غير بقي يوم السبت مبتنزلش خالص هنا بعد ما بتمشب يتفضل قفله عليه شقتها فوق دا انا كنت طلعه مره احيب حاجه من عندها لقيتها عمله تضحك اوي وصوتها عالي وشكلها بتكلم حد فيديو علي الاسكاي بي لان سمعت صوت الاتصال تاني وانا نزله علي السلم سليم يسمع كده يقوم مضايق ومتعفرت ويخرج ليها الجنينه لين لما خرجت راحه علي الجنينه وقعدت لان الجو كان جميل وهي كانت مبسوطه ومشغله ميوزك وقعده تسمع وسرحانه لقيت تلفونها بيرن برقم رامي لين ببتسامه : الوووو ازيك يا رامي رامي : ازيك يا لينو ايه الروقان دا قعده في الهواء الطلق وميوزك هاديه محدش قدك لين بضحك : ايه دا انت شيفني وال ايه وترفع راسها وتبص علي بيت جديتها تلقي رامي وقف في بلكوتن بيتهم قدمها ويشاورلها لين بضحك : اااه انت في البيت دا انا مترقبه بقي رامي بضحك: 24 ساعه تحت النظر يا فندم ( ويضحك هو لين بصوة) رامي : طمنيني عليكي انت كويسه يا لين لين ببتسامه : الحمد الله انا بس حبيت افصل شويه وقعد مع نفسي رامي : دايما يارب خالي بالك من نفسك هقفل بقي عشان نزل المستشفي عندي شغل لين : ربنا يوفقك مع السلامه وقفلت بس كان فيه الشافها وشاف رامي وهو بيشورلها سمعها وهي بتكلم في التلفون وبتضحك ونار ولعت جوه وافتكر كلام مروه رح مزعق سليم : لييييييبن لين بصت لقيته وقف علي الباب رحت لعنده لين بستغراب : بتزعق ليه يا سليم مالك شدها من ايدها و دخل بيها عند عواطف وهي مش فهمه ايه مزعله سليم بغضب : ماما بكرا تجيبي فتحيه تنظف الاوضه بتعتي عشان هنعيش معكي هنا لين بتسمع ومش مصدقه البيقوله لين بصدمه : انت بتقول ايه يا سليم مين ال هيعيش في الاوضه سليم بزعيق : ايه مش سمعه بقول هنعقد هنا وحضري هدومك عشان تفرشيها هنا في الاوضه وطلوع الشقه فوق مافيش وخرج لوحدك مافيش وشغل في الشركه مع امير كمان مافيش لين بغضب : هو ايه المافيش مافيش انت ازي بتكلم كده وتاخد قرارت من نفسك سليم بغضب : انا مش بقول انا هنفذ البقوله وانتي هتقعدي في بيتك وشوفي طلبات جوزك هم مش خدمين عندك بقالهم تلات سنين بيخدمكي وانتي عمله فيها هنام لين بزعيق : انا مطلبتش من حد يخدمني هم ال رفضين اني اعمل حاجه وبيعملني اني دخيله عليهم و هنزل عشان اعيش هنا مش نزله يا سليم ومش هسيب شقتي وال شغلي لين محستش غير بسليم بيضربها بلقلم قوي وقعها علي الارض طلع فيه كل غضبه وغيرته قدم عواطف ومروه ال علي وششهم ابتسامه الشماته سليم بغضب : تطلعي حالا تحهزي هدومك في شنطه نص ساعه وهطلع انزل الشنطه سامعه لين قمت وقفت خرجت من قدمهم بس مطلعتش رحت لبيت جددتها وسليم كان فكرها طلعت فوق لانها مشيت من غير ما تكلم او تقوله اي كلمه بعد ما ضربها لين وشها احمر جدا وورم من اثر ال اقلم ودمعها اول ما خرجت من البيت بتنزل و ورحت خبطت علي الباب شقت جديتها فاروق رح يفتح الباب : لينو حبيبت.. ولسه هيكمل الكلمه لقي لين بتقع رح مسكها بين ايده قبل ما تقع علي الارض مغمي عليها ونكمل الحلقه الجايه 😢
شاهد مصدر الخبر